Pages

Tuesday, August 7, 2012

Hebatnya Lailatul Al-Qadar




RAMADHAN ITU;  Kedatanganmu dan pemergiaanmu ramadhan membuatkan hati jadi sebak dan juga terasa gembira. Kedatanganmu memberi khabar gembira. Pemergiaanmu meninggalkan kemanisan beribadah dan tarbiyah.

Hati mana yang tidak rindukan madrasah ramadhan? Iaitu  punca segala kemuliaan, kebahagiaan, dan kasih sayang.

Saya bersyukur kepada Allah SWT kerana memudahkan diri ini mencurahkan segala idea dan pengetahuan menghasilkan nukilan ini. Berkongsi hikmah disebalik ramadhan. Moga bermanfaat dan berguna untuk diri ini dan umat islam seluruhnya.

Bagaimana dengan diri sahabat?

Adakah ramadhan kali ini lebih bermakna atau sekadar sama seperti tahun sebelumnya?

“Sahabatku”

Kini tiba saatnya, kita muhasabah kembali ramadhan kita?

Dimanakah letaknya Allah SWT di hati kita?

Jauh atau Dekat?

 Kerana ini akan menentukan keberadaan kita di sisi Allah SWT. Di samping menentukan kualiti ibadah kita di bulan ramadhan.

Jangan sampai ramadhan kali ini tidak memberi kesan kepada jiwa menyebabkan hati terus membatu. Disuburi oleh penyakit-penyakit hati. Dengan itu, kita  tidak pernah letih dan lelah bermaksiat kepada Allah SWT. Walaupun kita tahu, bulan ramadhan bulan ibadah. Syaitan telah dirantai. Pintu neraka ditutup serapat-rapatnya manakala  pintu syurga dibuka seluas-luasnya. 

Namun, mengapa kita terus saja bermaksiat kepadaNya?

Adakah hati kita telah terkunci!

 Sedarlah, Kita juga yang akan merugi!

Ramadhan berkunjung setahun sekali. Inilah masanya menikmati manisnya beribadah kepada Allah SWT.

Jadi, tunggu apa lagi!!

Berusahalah menggapai mukjizat ramadhan. Lubuk segala ibadah. Hadiah  buat yang ikhlas dan mengharapkan redha dariNya.

Indahnya Lailatul Al-Qadar

Indahnya malam Qadar. Malam penuh rahmat dan barakah. Semua umat islam mengimpikannya. Bercita-cita mahu mendapatkannya. Kerana ia kemuncak ibadah di bulan ramadhan. Juga diistiharkan sebagai malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Dikatakan ramadhan tidak sempurna tanpa menemuinya. Ada yang menangis, ada yang bergembira bila bertemu malam yang agung itu. Itulah kekuasaan dan Maha Esanya  Allah SWT. Pemilik Semesta Alam.

Allah SWT berfirman;
“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam qadar. Dan tahukah kamu apakah malam qadar itu? Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu turun para malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan. Sejahteralah (malam itu) sampai terbit fajar” Surah Al-Qadr 97:1-5.

Ya Allah!

Saya berharap agar menemui malam rahmat itu. Sebagai sumber penenang jiwa. Penguat segala keyakinan. Pemangkin segala kebahagiaan. Wadah menuju hamba yang bertakwa. Sungguh itu adalah mukjizatMu disebalik kemuliaan ramadhan.

Malam lailatul qadar ini lazimnya berlaku pada sepuluh malam terakhir bulan ramadhan iaitu berlaku pada malam-malam yang ganjil. Dengan itu, kita boleh menyaksikan suasana pada masa itu. Umat islam datang berbondong-bondong ke masjid untuk beriktikaf dan mendapatkannya.

Sungguh meriah pada malam itu. Pesta ibadah menjadi hidangan. Hiburan terbaik bagi yang mengerti!

Disitulah, kalam Allah SWT dilagukan. Menangis akan ibrah (pengajaran) dari kitabNya. Kedengaran bunyi rintihan hambaNya yang mengharapkan rahmat dan keampunan dariNya. Zikir dan Selawat berkumandang indah. Suasana sunyi lagi sepi amat mendamaikan. Saat itu, solat sunat dan ibadah lainnya semakin lazat dilaksanakan.

Begitulah keadaan hambaNya, tiada keletihan dan juga kelelahan. Bahkan terserlah kesungguhan dan pengorbanan. Ke arah menuju satu matlamat iaitu mencari redhanNya.

Suasana itu menyebabkan hati mudah tersentuh. Hati jadi tenang dan bahagia kerana menanti saatnya lailatul qadar berkunjung tiba.

Sebab itulah, kita disarankan untuk beriktikaf di masjid. Roh ibadah dapat dirasai. Kekhusyukan beribadah mudah ditemui dan dinikmati.

Jadi, Jangan lepaskan peluang itu!

Ajaklah sahabat-sahabat, isteri, anak-anak dan seluruh ahli keluarga untuk menghidupkan malam lalilatul qadar. Mohonlah dan bermunajatlah kepadaNya agar diberikan rahmatNya. Diampunkan Nya segala dosa. DiterimanNya segala amal.

Sahabat dan Harapan

Sahabat sekalian!

Dapatkah anda rasai manisnya ibadah pada malam lailatul qadar itu?

Nikmat beribadah tiada tara tandingannya. Dapatkah anda bayangkan saat itu anda menangis gembira beribadah menikmatinya. Bersujud syukur mengabdi kepadaNya. Maka itulah tanda hamba yang menemui malam qadarnya.

Patutkah kita membiarkan malam qadar berlalu pergi tanpa ada usaha untuk mendapatkan?

“Saya kata jangan”

“Jangan sama sekali”

“Saya merayu”

Jangan  disia-siakan!

Juga jangan dipandang enteng!

Bertindaklah secara serius dan bijaksana. Allah SWT akan menjanjikan keampunan dan dimakbulkan segala doa pada malam itu.

“Sahabatku”

Mintalah apa saja.

Mohon ampunlah segala dosa.

 Dan yakinlah! Allah SWT tidak pernah ingkar akan janjinya.

Juga yakinilah! Pencaturan Allah SWT tidak akan pernah meleset.

Oleh itu, berkat kesungguhan dan keikhlasannmu.

“Berbahagialah Sahabatku”

Raihlah syurga Arr-Rayyan dariNya. Hanya untukmu.

Maka itu, Ayuhlah sahabat sekalian kita sama-sama membina harapan untuk ramadhan kita dan ibadah kita. Berdoalah juga kebaikan ramadhan orang lain. Moga kita sama-sama menikmati kemuncak keimanan  yang diidamkan iaitu puncak ketakwaan kepada Allah SWT.

“Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?”

“Maha Suci Allah, Pencipta Alam Semesta”

 Hebatnya Lailaitul Qadar! Saya akui..

Anda Bagaimana?

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...