Pages

Saturday, September 27, 2014

A.C.T.I.O.N

Sejak berkecimpung dalam dunia latihan dan perunding motivasi di Kota Kinabalu, Sabah bersama para pelajar sekolah dan universiti.

Sebenarnya saya banyak belajar sesuatu daripada mereka. Menasihati mereka mengenai kejayaan dalam hidup itu secara tidak Saya sedang menasihati diri saya.

Soalan yang sering saya tanyakan semasa seminar adalah siapakah yang mahu berjaya dalam hidup?

Saya dapat menyaksikan 100% daripada peserta mahu berjaya dalam hidup mereka. Saya juga tidak terkecuali mengangkat tangan bahkan saya lebih tinggi kerana Saya memang mahu berjaya dalam kehidupan saya.

Setelah bertanyakan soalan kepada mereka. Saya pun merumuskan bahawa tiada sesiapa di atas muka bumi ini mahu gagal. Semuanya mahu berjaya bukan?

Persoalannya, saya dan para peserta seminar tahu mahu berjaya tapi kebanyakkan hanya sekadar tahu dan tidak buat.

Para peserta seminar juga tahu bagaimana mahu gagal tapi mereka sering melakukan perkara-perkara yang orang gagal lakukan.

Ini tugas yang sangat berat yang Saya hadapi sepanjang terlibat dalam bidang ini.

Atas dasar itu, saya berjaya menghasilkan satu jenis formula untuk membantu membuka minda agar tahu bagaimana mahu bertindak dan berjaya.

"Tindakan anda menentukan berapa besar jenis kejayaan yang bakal anda kecapi"

"Cepat atau lambat kejayaan untuk anda nikmati adalah ditentukan sejauh mana kesungguhan anda mahu bertindak"

Mutiara kata ; Rusdi Rusli ( Founder Smart Method )

Formula yang dimaksudkan adalah "ACTION." Action atau juga dikenali sebagai tindakan penentu kejayaan kita. Ramai yang tahu bagaimana mahu berjaya dan bagaimana mahu gagal? Berjaya atau gagal itu bergantung sejauh mana anda bertindak dengan memilih cara berjaya atau cara gagal.

Saya gelarkan formula ini sebagai The Power Of Action. Setiap kali seminar satu dua tips daripada formula ini akan mesti Saya sampaikan.

Apakah element penting yang terdapat dalam formula The Power Of Action? Berikut merupakan penjelasan serba ringkas mengenai formula hebat ini.

A.C.T.I.O.N

A= Attitude
C= Confident
T=Team Work
I= Inspire
N= Network

Saya akan kongsikan serba ringkas bagi elemen ATTITUDE. Selebihnya, anda boleh menghadiri seminar saya dan kita belajar bersama-sama.

A= Attitude

Sikap/Attitude adalah nilai peribadi seseorang. Ia juga merupakan hak mutlak seseorang setelah penciptanya. Dia berhak untuk merubah atau tidak mahu berubah dengan sikapnya.

"Jika penyakit HIV, AIDS, Jantung, H1N1, dan penyakit lain membunuh manusia. Sikap NEGATIF membunuh masa depan anda" (Rusdi Rusli, Founder Smart Method)

Saya sering menyampaikan ayat berbisa ini. Ia sangat benar. Sekiranya sejak dulu kita memiliki sikap positif dalam segala tindakan, tidak mungkin kita dapat menyaksikan kekecewaan dalam memburu kejayaan.

Ingat! Sikap boleh memberi kebahagian dan juga boleh memberi kehancuran dalam hidup.

Kesimpulannya:

Mahu berjaya, tidak hanya tahu bagaimana mahu berjaya.
Mahu berjaya, tidak semestinya dengan belajar tinggi-tinggi dan terus berjaya.
Mahu berjaya, tidak semestinya anda bergaul dengan orang-orang berjaya dan anda pun berjaya.

Dan banyak lagi istilah yang seumpamanya.

Jadi, sekiranya mahu berjaya pastikan anda tidak sekadar mahu. Tapi buktikan dengan tindakan yang bersungguh-sungguh tanpa mengenal erti putus asa.

Hal ini kerana, hasil hanya akan dinikmati setelah berusaha untuk menanam, membajanya dan menjaganya.

Semoga anda berjaya dunia dan akhirat. Saya mendoakan kejayaan anda.

Semoga sedikit perkongsian ini dapat membantu memberi sedikit suntikan semangat buat diri Saya dan anda semua nya.

Sekian.

Salam sukses.
Rusdi Rusli
Different Action To Success
27 September 2014

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...