Pages

Sunday, June 30, 2013

Motivasi: Rindu Kerana Allah


                                                              بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ



“..Tiada kegembiraan yang menyamai perjumpaan dengan sahabatnya dan tiada kesedihan yang menyamai perpisahan dengannya…

Moga persahabatan yang dibina dengan BISMILLAH ini hanya berakhir dengan INNALILLAH...”

Persahabatan atau ukhuwah itu umpama seuntai tasbih. Ada permulaannya, namun tiada penghujungnya. Ukhuwah dicipta untuk mengingati-Nya, Berbahagia untuk meraih cinta-Nya dan ukhuwah juga sentiasa dijaga serta dipelihara agar tidak tersasar daripada landasan keredhaan-Nya.

Bila seseorang rindu dengan sahabatnya. Berdoalah kepada-Nya. Semoga Allah menyampaikan perasaan rindu itu kepada sahabat yang dirindui.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; “ Ya Allah, jadikanlah hamba-Mu ini mencintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku.” (HR Muslim) 

Saya terharu dan tersentuh mendengarkan dan mengahayati bait lirik lagu Sigma yang berjudul ‘Senandung Ukhuwah’. Lagu ini kudedikasikan buat sahabatku yang jauh di sana. Semoga ukhuwah yang terbina membawa kami ke syurga-Nya. Sahabat, saya akui sejak hijrah ke negeri Kelantan saya sangat merinduimu sahabat. Semoga Allah redha perasaan rindu ini. Terima dan hayatilah bait-bait ayat lagu ini.

Senandung Ukhuwah (Sigma)


Di awal kita bersua

Mencuba untuk saling memahami

Keping-keping di hati

  Terajut dengan indah

Rasakan persaudaraan kita



Dan masa pun silih berganti

Ukhuwah dan amanah tertunaikan

Berpeluk suka dan duka

Kita jalani semua

Semata-mata harapkan redha-Nya



Sahabat tibalah masanya

Bersua pasti ada berpisah

Bila nanti kita jauh berpisah

Jadikan rabithah pengikatnya

Jadikan doa ekspresi rindu

Semoga kita bersua di syurga

Sahabat, aku merinduimu kerana Allah. Semoga hijrah ini dapat mentarbiyah hati nurani kita untuk semakin cinta kepada-Nya. Kita bertemu dan berpisah kerana-Nya. Sungguh Allah mencintai orang-orang yang beriman dan saling menyayangi kerana-Nya. Hanya doa sebagai pengubat rindu agar ukhuwah kita terus subur dengan benih-benih keimanan dan ketakwaan kepada Sang Pencipta kita iaitu Allah SWT. Tuhan Yang Maha Esa.

Allah SWT berfirman yang bermaksud; “Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.” (Surah Az-Zukhruf 43:67)

Hanya kerinduan kerana-Nya yang mampu menyebabkan hati sahabat kita juga merindui kita kerana-Nya.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...