Pages

Thursday, June 19, 2014

Motivasi: Jika Aku Ada Impian


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

Semua orang mempunyai impian, walau sekecil-kecil impian.  Kerana Impian seperti destinasi paling bahagia dan menjadi idaman bagi semua orang.

Impian umpama harta yang tidak boleh dijual beli. Selain itu, impian juga sukar difahami oleh orang lain melainkan diri seseorang yang mengimpikan impian tersebut. 

Ada orang memiliki impian biasa-biasa saja tetapi baginya itu impian paling berharga buat dirinya. Namun, ada juga memiliki impian yang luar biasa dan menurut pandangan orang lain mustahil untuk mencapainya. Tetapi, bagi mereka yang mengimpikan impian tersebut itu bukan perkara yang mustahil jika ada keinginan, keyakinan, kepercayaan dan kerja keras untuk mencapainya.

Ini bermaksud, impian itu sangat subjektif. Hanya mereka yang memiliki impian yang merasainya bagaimana mahu mencapai dan seperti mana nikmatnya impian itu jika berjaya mencapainya.

Saya tidak pernah mendengar orang berjaya dalam hidupnya tidak memiliki impian. Semestinya sebelum seseorang itu mencapai kebahagian dan kekayaan hidup, seseorang itu telah berjaya memiliki impian seterusnya membuat perancangan tentang tindakan yang bagaimana yang perlu dilakukan untuk mencapai impian itu.

Begitu juga dalam segara aktiviti harian saya. Semuanya dimulai dengan sekecil-kecil impian sehinggalah sebesar-besar impian. Impian umpama nadi atau jiwa dalam sesebuah pekerjaan atau tindakan. Tanpa impian pekerjaan atau tindakan itu seperti jasad tanpa roh. 

Semasa saya menulis artikel ini, impian saya adalah mahu menyampaikan kepada para pembaca bahawa hidup ini perlu memiliki impian. Oleh itu, saya tidak terbeban sedikit pun untuk menghasilkan artikel ini kerana ia impian saya. Dengan usaha ini, saya seperti mendapatkan kebahagiaan, ketenangan, kejayaan dan dapat mengukur prestasi saya dalam bidang penulisan. 

Selain itu, dengan kejayaan saya menghasilkan artikel pendek ini dapat menguji kemampuan saya dalam dunia penulisan. Berbicara mengenai bidang penulisan, impian jangka panjang saya adalah mahu menjadi seorang penulis buku-buku motivasi di Malaysia dan karya saya diterjemahkan dalam pelbagai bahasa. Semua ini tidak akan tercapai sekiranya saya tidak memiliki impian. Jadi, proses pertama yang perlu saya lalui untuk mencapai puncak impian yang lebih besar adalah dengan melazimkan diri menghasilkan artikel pendek. Kerana inilah sekecil-kecil impian yang perlu saya lalui.

Mengenai penerima pembaca terhadap karya saya itu soal kedua bagi saya, kerana fokus utama saya adalah mahu melatih mencurahkan ilmu, membiasakan diri dalam penulisan dan mendapatkan sebanyak mungkin komen pembaikan artikel saya. Sebab itu, saya tidak merasa bimbang jika artikel saya mendapat kritikan kerana bagi saya semua itu adalah proses jika mahu menjadi penulis berjaya dan profesional. 

Dengan impian kita boleh menilai prestasi dan kelemahan diri dalam kehidupan. Impian akan membuatkan seseorang terasa memiliki. Tanpa impian, mana mungkin kita memiliki dalam kehidupan. Mahu meraih kebahagian, kecemerlangan, kekayaan, kejayaan, ketenangan dan sebagainya, semua itu dimulai dengan impian.

Saya berharap dengan sedikit perkongsian mengenai impian ini dapat mengusik hati pembaca untuk memiliki impian walau sekecil-kecil impian. 

Jangan takut memiliki impian. Memasang banyak impian dalam hidup tidak perlu bayaran. Semua itu percuma. Jangan mengehadkan minda anda untuk memiliki impian yang banyak dan luar biasa. Jangan bimbang jika impian yang banyak dan luar biasa itu bakal menyusahkan anda, kerana impian anda itu adalah doa. Jika diiringi dengan usaha yang bijaksana dan kepercayaan bahawa anda boleh mencapainya. Yakinlah tiada yang mustahil dalam hidup ini. 

Sekali lagi saya mengajak anda bahawa berusahalah memiliki impian mulai detik ini. Jangan berlengah lagi kerana masa tidak akan pernah menunggu anda. Semakin kita menunggu dan bertangguh, semakin menjauh impian-impian yang luar biasa dalam hidup kita.

Namun, anda akan meraih kehidupan jika anda memiliki impian dan bertindak dengan pantas untuk merealisasikan impian. 

Jika aku ada impian. 

Aku yakin, tiada yang mustahil.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...