Pages

Sunday, June 9, 2013

Munajat: Ampunilah Aku Ya Allah

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ



Ya Allah…

Telah banyak perkara mungkar yang telah Aku lakukan.

Gelap hati ini dibuatnya. Berat diri ini saat beribadah kepada-Mu. 

Aku terus memaksa diri menunaikan perintah-Mu. Namun, sedikit pun kesan keimanan tidak menyinari kegelapan hatiku. 

Saat Aku jauh dari perintah-Mu. Maka, semakin rutin kemungkaran yang Aku lakukan kepada-Mu. 


Ya Allah…

Taubat sering saja Aku tunaikan setelah kemaksiatan itu. Namun, nafsu syahwat terus saja melekat pada hati ini agar terus melakukan larangan-Mu. Andai saja ini berlaku ke atas diriku, Aku sanggup terbang jauh daripada pandangan yang mengenaliku. Aku mahu memulakan lembaran baru di dunia sana saat penghuninya tidak mengenaliku.

Tapi, semua ini melibatkan sahabatku. Tak mungkin Aku pergi jauh saat sahabatku menderita menanggung ujian ini sendirian. Biarlah kisah hitam itu terkubur dengan sendirinya. Namun, persahabatan ini tetap akan diteruskan dan dipelihara dengan benih keimanan dan ketakwaan kepada-Mu.



Ya Allah…

Ampunillah dosaku dan dosa sahabat sejatiku.

Kami terlalu banyak melakukan kemaksiatan kepada-Mu.

Kami ingin bertaubat Ya Allah…

Jangan sampai persahabatan ini membawa kami ke neraka-Mu. Kami ingin syurga-Mu Ya Allah…

Berkatilah persahabatan kami. 

Jadikanlah persahabatan ini sebagai ladang yang membuahkan nilai keimanan dan ketakwaan kepada-Mu.

Kami sebagai hamba-Mu ini merindukan detik manisnya beribadah dan beramal soleh kepada-Mu.

Kami merindukan tangisan kami saat khusyuk beribadah kepada-Mu.


Ya Allah…

Turunkanlah rahmat-Mu dan cahaya-Mu yang akan menyinari kegelapan hati kami.

Kami ingin kembali kepada-Mu. Kami ingin berbakti dan berjuang di jalan-Mu kerana itu semestinya tanggungjawab kami yang telah dilalui oleh kekasih-Mu yakni Rasulullah SAW.

Kuatkanlah hati kami agar terus sabar mengharungi bahterah ujian-Mu. 

Kami mencintai-Mu.

Kami juga saling mencintai-Mu kerana-Mu.

Peliharalah diri kami daripada jalan-jalan yang menyesatkan. Bimbinglah kami mengharungi jalan-Mu agar kami istiqamah mencintai-Mu dan saling mencintai kerana-Mu. 

Kekalkanlah persahabatan kami sehingga ke jannah-Mu. Itulah harapan kami Ya Allah…

Amin Ya Rabb.

p/s: Ya Allah…Warkah ini kudedikasikan juga buat sahabatku yang bernama Abdullah.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...