Pages

Tuesday, December 11, 2012

Cerpen: Jangan Tunggu Diuji




“Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.” Surah Adz-Dzaariyat 51 ayat ke-55 dibacakan oleh Hadi sebagai penutup sesi taklimnya bersama junior-junior pada malam tersebut.

"InsyaAllah, setakat itu saja perkongsian abg malam ni. Jadi, sebelum bersurai, ada persoalan?" Hadi bertanya kepada junior yang hadir taklim ketika itu. Junior-junior hanya berpandangan, entah mahu bertanya mengenai apa.

Arif mengangkat tangannya. Senyumannya tak pernah lekang dari wajahnya. Ceria dan seronok mendengar pengisian mengenai tarbiyah. Seolah-olah ini adalah hiburan yang dicari-cari selama ini. Dia juga antara junior yang paling bersemangat ketika itu.

 "Arr..Soalan apa tu Arif?"Soal Hadi.

"Abg, sebenarnya saya cuma mau gtau...?" Suara Arif tersekat-sekat. Nada suaranya sayu dan sebak. Nampaknya dia tengah sedih. Kelopak matanya mula berkaca-kaca.

"Arif nak bagitau apa ya? InsyaAllah abg sedia mendengarkan. Jangan malu. Ceritalah ngn Abg dan kawan-kawan yang lain." Hadi memujuk. Bahu Arif ditepuk dengan lembut.


Arif hanya terdiam. Padangannya terarah ke lantai surau berwarna biru. Namun, kepalanya terangguk-angguk menandakan dia bersetuju untuk memberitahu perihal sebenarnya. Wajahnya kembali ceria. Walaupun, air matanya masih berbaki. Senyumannya yang menawan kembali menghiburkan dirinya dan sahabat-sahabat yang hadir ketika itu.

"Abg, saya tersentuh dengan pengisian abg. Dengan mengingati Allah hati akan tenteram dan tenang. Dari ketenangan itu, kita seronok melakukan kerja termaksudlah belajar. Ibadah tidak tinggal. Kita semakin dekat dengan Allah.” Luahan Arif.


Dia memegang erat terjemahan Al-Quran ditangannya. Surah Al-Ra’d ayat ke-28 dibuka dan terjemahannya dibaca. (yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.”


“Satu lagi Abg, Abg juga mengatakan bahawa Allah akan membantu bagi orang mereka yang membantu agamanya. Yang sedihnya Abg, saya hanya akan ingat Allah bila saya ditimpah musibah. Last Semester CGPA saya jatuh teruk. Saya tidak mau jadi begini lagi abg. Mulai skrg  , saya mau mendalami islam Abg. Saya nak dekat dengan Allah." Arif terhenti setakat itu.


Sekali lagi, Hadi memintanya untuk membacakan kata-kata Allah iaitu surah Muhammad ayat ke-7. Al-quran terjemahan miliknya dibuka semula. Surah yang diminta dibacakan terjemahannya. “Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” Dia terangguk-angguk. Sahabat-sahabat lain turut sama. Surah dan ayat tersebut ditanda dengan menggunakan pen miliknya. Harapannya agar mudah dirujuk semula.

Rakan-rakan yang ada ketika itu, ada yang menitiskan air mata. Hadi tidak terkecuali. Semua yang hadir kembali muhasabah diri. Bertanyakan kepada diri. Apa tujuan hidup kita?
  
"Benar katamu Arif. Kita kena kembali kepada Allah. Beribadah kepada Allah SWT dengan penuh keikhlasan. “Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku” Surah Adz.Dzaariyat ayat ke-56. Ramai diantara kita, bila ditimpah musibah baru nak ingat Allah. Abg tegaskan, susah atau senang sekalipun, kita kena sering mengingati Allah. InsyaAllah, Allah akan mententeramkan hati kita. Allah juga akan membantu kita dalam semua hal kehidupan kita." Hadi membuat kesimpulan.

Arif dan sahabat-sahabat lain khusyuk mendengar. Ada yang menulis dan ada juga sekadar memerhati wajah seniornya.

"InsyaAllah, kita akan jumpa pada minggu depan ya?. Hari yang sama. Abg minta maaf kalau abg ada menyinggung perasaan kamu semuanya. Cuma abg nak, kita semua perlu sama-sama istiqamah mentarbiyah diri. Jangan semangat jak hari ini, lepas tu minggu depan semua tidak hadir. Allah tidak suka. Abg lagilah tidak suka.” Lanjutnya. Semua yang hadir ketawa.

“InsyaAllah Abg. Kami semua akan datang.” Arif dan sahabat lainnya bersuara serentak. Semangat bunyinya.


“Alhamdulillah. Oklah, Kita tangguh majlis kita dengan tasbih kafarah dan surah Al-Asr"

"Assalamu'alaikum WBT?"


"Wasalam"

-The End-


P/s: Pengajaran:
-Mau hati tenang, ingatlah Allah.
-Jangan tunggu diuji baru nak ingat Allah.
-Kalau mau cemerlang, bantulah agama Allah iaitu mentarbiyah dengan ajaran islam.

Coretan Memori: Musykilah daripada seorang Mad'u yang mula mencintai Allah Dan Rasul-Nya serta orang-orang yang soleh. Semoga Allah Mencintaimu dan terus tsabat dijalan-Nya. InsyaAllah Amien. 


Karya Asli: Hadi Muslim 
"Everything for Allah"
12/12/12. Masjid,UMSKK.Sabah.




1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...