Pages

Tuesday, December 4, 2012

Cerpen: Uhibbukafillah (4)



Sepintas Aktiviti Raket Mukhoyyam 2012

Hari pertama Mukhoyyam Nasional Ikhwah 2012 iaitu pada 07/07/2012 di Greek Perak, aktiviti naik rakit dimulakan sekitar jam2.30 petang. Sungai perak yang sangat besar lagi deras menimbulkan perasaan cemas dan menakutkan kepada para peserta sebelum memulakan aktiviti naik raket.

Akhi Zainol sebagai urusetia aktiviti dan modul memulakan aktiviti dengan mengajak semua peserta sekitar 40 orang untuk mencabar keyakinan diri dengan berendam dalam air beberapa minit. Ini bertujuan untuk meningkatkan keyakinan diri peserta semasa menaiki raket.

Sekitar jam3.00 petang, peserta masing-masing memulakan aktiviti beraket. Arus yang deras dan lagi dalam menimbulkan kebimbangan kepada semua peserta. Apa yang bermain dalam fikiran para peserta adalah pentingnya sikap bekerjasama, berhati-hati dan berusaha menyeimbangkan kedudukan raket agar tidak tenggelam.

Beberapa jam berlalu, dua peristiwa mengerikan berlaku ke atas raket ikhwah. Dua kumpulan ikhwah mengalami kemalangan kerana mereka gagal mengemudi raket dan kemudian melanggar tiang jembatan sungai perak dan sekumpulan lagi melanggar batang kayu besar di tengah-tengah sungai perak. Amat membimbangkan kerana ada di antara ikhwah tidak tahu berenang dan ada juga antara ikhwah kali pertama beraket. Daripada peristiwa itu juga, dua dari ikhwah Sabah hampir meninggal dunia iaitu Akhi Ismail dan Akhi Azanlee. Akhi Ismail hanyut di bawah arus yang sangat deras namun berjaya menyelamatkan diri apabila berpaut dengan sebatang pohon ketika itu. Namun Akhi Azanlee pula, mengalami kecederaan di kepala dan mengalami pendaraan yang banyak.

Kedua-dua kumpulan tersebut terpaksa menamatkan aktiviti beraket pada peringkat awal aktiviti kerana mengalami kerusakan yang teruk pada raket. Manakala empat kumpulan yang lain selamat meneruskan aktiviti beraket sehingga malam.

Perasaan Cemas, Beginilah ukhuwah

‘Mendengar peristiwa yang berlaku dengan ikhwah, ana terus tertanya-tanya kumpulan yang mengalami kemalangan. Ana mula cemas dan risau kerana bimbang sekiranya ikhwah yang ana anggap sebagai sahabat mangalami peristiwa ini. Ana sangat mengenalinya, dia seorang sahabat yang tidak mahir berenang dan kali pertama mengikuti aktiviti beraket. Macam-macam bermain di minda ana. Doa dan harapan yang tinggi kepada Allah SWT agar menyelamatkan ikhwah dan sahabat ana daripada peristiwa tersebut.’ Monologku dalam hati.

‘Ana masih tidak berpuas hati dan terpanggil untuk ingin tahu kumpulan yang mengalami kemalangan?’Monologku lagi.

‘Sebuah bot ikhwah selaku urusetia program menghampiri raket kami. Ana anggap ini adalah peluang terbaik bagi ana untuk bertanya kumpulan yang mengalami kemalangan.’

“Akhi ana nak tau, kumpulan yang kemalangan raket?”

“Kumpulan 3 akhi” Jawab urusetia (suara yang agak kuat dan jelas dilontarkan)

“Jazakumullah akhi” Balasku.

‘Ana cuba mengingati satu persatu ahli dalam kumpulan tersebut. Rupanya dalam kumpulan tersebut Akhi bergelar sahabat adalah salah seorang daripadanya mengalami peristiwa yang malang itu. Ana mula tidak tenang, gelisah, dan tertanya-tanya akan nasib dan keadaannya pada masa itu.‘

Diakah sahabat yang Kucari

Lebih kurang 6 jam beraket dan kini sekitar jam7.00 petang, nampaknya semua kumpulan masih tercari-cari ‘chek point’ pertama yang mana semua peserta akan berkumpul sebelum meneruskan aktiviti beraket pada keesokan harinya.

Di sebabkan kelewatan semua peserta tiba ke ‘chek point’ pertama, semua bot terpaksa mengambil inisiatif untuk menarik semua raket untuk tiba ke destinasi. Lebih kurang sejam setengah, bantuan diberikan kepada semua raket akhirnya semua peserta tiba ke destinasi sekitar jam8.45 malam.

Satu persatu, peserta ditarik naik ke tebing sungai. Ana merupakan peserta ketiga yang berjaya naik.

‘Entah kenapa ana tiba-tiba terfikir ikhwah berjenama sahabat?’

‘Di mana dia? Bagaimana keadaannya? Ana seolah-olah tidak mampu lagi bersabar untuk menemuinya!’

‘Setibanya di daratan, ana agak terkejut dan inilah kuasa tuhan yang menyatukan hati-hati hamba-Nya. Sahabat yang ana cintai kerana Allah berdiri di hadapan ana sambil menghulurkan tangannya. Tanpa berfikir panjang, ana pun menyambut bantuannya. Ana hanya mampu tersenyum kerana melihat keadaannya yang sihat walafiat. Alhamdulillah, Ya Rabb.’

“Akhi anta ok juga?” Faris Aiman memulakan bicara (Sambil menepuk bahu dan belakang ana).

“Alhamdulillah akhi, ana baik-baik saja. Cuma ana sejuk betul nie.” Balasku.

Faris Aiman mengajakku ke surau dan hendak memberikanku segelas The panas sebagai pemanas badan. Tapi malangnya, urusetia telah memindahkan air the itu ke ruangan dapur.

“Laah akhi the panas sudah AJK ambil.” Faris Aiman memberitahu. Kelihatan wajah sahabatku ini agak kecewa.

“Tak apalah akhi, ana mau tukar baju dan mandi kejab. Boleh tolong ambilkan beg baju ana?” Pintaku.

Dengan pantas sahabatku ini mencari beg baju seperti yang ku pinta. Ana dapat lihat kesungguhannya dan keikhlasannya ingin membantuku. Satu persatu beg peserta diteliti dan diperiksa. Namun, Faris Aiman tidak berjaya menemuinya.

“Akhi ana tak jumpa lah beg anta?” Faris Aiman memberitahu.

“Akhi beg ana warna hitam jenama Asus. Cuba anta cari lagi.” Saranku.

“Bah, baiklah akhi” Balasnya pantas.

Sahabatku terus tercari-cari beg ana. sekali lagi, ana dapat memerhatikan raut wajahnya yang bersungguh-sungguh dan ikhlas. Sekali lagi sahabat ana ini gagal menemui beg baju ana.

“Akhi beg anta ana tidak jumpa lagi?”

“Tak apalah akhi, nanti ana cuba cari dalam kereta lah. Jazakallah akhi kerana berusaha membantu ana.”

“Bah afwan akhi”

Akhirnya ana dapat menemukan beg sandang ana di dalam kereta urusetia. Selesai menukar pakaian, ana dan sahabat ana berbual-bual sambil-sambil menikmati kehangatan the panas yang dihidangkan. Faris Aiman menceritakan peristiwa siang tadi yang amat mengerikan. Dia juga memberitahu bahawa topeng yang digunakan semasa beraket hilang dibawah arus deras.

Ana dan Faris Aiman, masing-masing mengucapkan syukur kepada Allah SWT kerana kita dan ikhwah semuanya selamat menempuh cabaran naik raket siang tadi.

Kami saling berpandangan. Teh panas semakin hangat dihirup. Peristiwa siang tadi seolah-olah mendewasakan kami. Faris Aiman tersenyum. Ana pun sama.

“Akhi, semoga perjalanan esok berjalan dengan lancar” Zafwan Ar-Rasyidi berharap.

“Ana pun sama akhi. Tapi raket ana hancur sudah. Mau buat baru lagi. Hee..hee3” Faris Aiman pun meluahkan.

“Sabar ya Akhi.” Ana menepuk bahu sahabatku.

‘Semoga diberi kekuatan untuk terus tsabat dijalan-Nya.’ Bisik hatiku.

‘Ana ternanti-nanti bila saatnya kalimah agung ini ka nana ungkapkan kepadamu akhi. Ana dapat rasakan, anta adalah sahabat sejati yang ana impikan? Setelah sekian lama kembara ana mencari sahabat sejati, adakah anta orangnya? Ana seronok bersama anta. Ana lebih yakin dengan anta. Bilalah agaknya ana mahu sampaikan hasrat di hati bahawa ana ingin menjadi SAHABATMU?’ khayalku.

“Akhi?”

Terasa bahuku disentuh. Ana tersedar dari lamunan. “Ya akhi. Afwan ana berkhayal pulak.” Balasku.

“Ingat Zaujah dan anak anta kah?”

“He3.” Ana hanya membalas persoalannya dengan senyuman.

‘Akhi, adakah benar anta sahabat sejati yang ana cari? Ya Allah permudahkan urusan hamba-Mu. Semoga Engkau menemukanku sahabat yang saling menyintai kerana-Mu. Bersama dan bersatu memperjuangkan syariat-Mu. Amien.’

Karya Asli: Hadi Muslim
Hak Cipta Terpelihara 04/12/2012/ums/kota kinabalu/10.18pm, sabah malaysia.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...