Pages

Thursday, November 1, 2012

Cerpen: Ikhlas



Saya teringat pula seorang junior mengadu dengan saya, katanya; "Abg Rusdi, saya ni susah sangat nak IKHLAS jika berbuat sesuatu. Kadang2 'roomate' saya ajak ke majlis ilmu di surau blok,  tpi saya selalu bagi alasan saya tidak layaklah,tidak ikhlas lah dan sia-sia saja dtg kalau perasaan tu masih ada." curahan hati seorang junior.

"Abg, macam mana ya supaya kita ini ikhlas dalam berbuat sesuatu?" Lanjutnya.

"Adik, abg sayang adik kerana Allah SWT. Kerana memberi abg peluang membuat pahala dengan cuba menyelesaikan masalah Adik." Ujarku.

'Dia hanya mampu tersenyum. Wajahnya juga nampak ceria dan tidak sabar menanti jawapan daripada persoalannya' Tafsirku.

"Adik, berbuat ikhlas tu, memang susah nak capai. Abg sendiri pun tak dapat kesan bila agaknya abg ni ikhlas berbuat sesuatu. Tapi Adik, Abg tak pernah berhenti berusaha dan belajar agar abg ni mencapai ikhlas. Kalau tunggu abg nak ikhlas baru berbuat sesuatu, mungkin solat pun abg dah tak buat dah." Jelasku.

"Jadi Abg, apa yang perlu saya buat?" Soalnya.

"Adik, jangan kata lagi saya tak layak dan susah nak ikhlas. Tapi, abg cadangkan agar Adik dan Abg berusaha melayakan diri dan jangan berhenti belajar untuk ikhlas." Nasihatku.

"Jadi saya kena belajar untuk ikhlaslah?"

"Ya, Belajar dengan berbuat  kebaikan dan mencegah kemungkaran. Dengan itu, Adik boleh belajar bagaimana nak ikhlas. Kena buat tau, bukan sekadar cakap nak belajar untuk ikhlas".

"Alhamdulillah. InsyaAllah..Terima kasih banyak abg"

"Sama2 Adik"

(Nantikan Cerpen lengkap Tajuk "Ikhlas")

(Hadi Muslim)
"Everything for Allah"
UMS/2-11-2012

2 comments:

  1. n ana d cni trus mnunggu.. slmt mgkryakan da'wah akh ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah akhi..Moga dipermudahkan..anta pun semoga terus berkarya. Menghasilkan nukilan2 yang mendidik jiwa nurani..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...