Pages

Monday, July 30, 2012

Adakah Imanku Sedang Mandul?





Yess..Yess..aku menang lagi!!
"Ini adalah game yang paling aku minati" Soraknya sendiri..

"Memandangkan aku duduk seorang diri kat bilik ini, elok saya teruskan saja main game. Kawan aku semua keluar ada hal masing-masing"

Aahh, Solat Zohor?
"Aku melihat jam di tangan, menunjukkan jam1.47 petang, awal lagi solat asar. Lagipun aku penat ini!" Monolognya sendirian.

Haa..haaa..
Menang lagi!! Bestnya permainan dota ini.

........................

Allahu'akbar..
Allahu'akbar..
Allahu'akbar..
(Azan Solat Asar berkumandang lewat laptop miliknya, namun dia tidak menghiraukan!)
Dicapai tetikus laptonya, kemudian menamatkan laungan azan sebentar tadi.

"Aku nak tamatkan permainan ini kejab, lepas tu pergi solatlah" Bisiknya dalam hati.

Allahamdulillah..
Daripada 10 permainan game tadi, sekali saja kalah. Aku hebat! Luahnya dalam hati.

Huuu, penatnya aku! (Sambil membaringkan tubuhnya itu ke atas tilamnya)

Astagfirullah!!
"Aku melihat jam di tangan"
"Waktu sekarang telah menunjukan jam5.37  petang. Ya Allah, aku belum solat zohor dan solat asar lagi" Jerit hatinya..

"Lalainya aku, Ya Allah!"
"Manusia jenis apa aku ini!" hatinya terus memberontak..

"Tanpa membuang masa lagi, dia pun terus menunaikan solatnya yang tertinggal"

Usai Solat, "Aku duduk sambil menyandarkan tubuhku di tepi tembok di mana aku solat tadi"

"Ya Allah, sebentar tadi aku bermaksiat kepada-Mu. Aku bermain game yang jelas melalaikan aku. Solatku lambat aku tunaikan, Aku telah berdosa kepadaMu Ya Allah!"

Ya Allah!
"Akhinya syaitan dan konco-konconya berjaya menaklukiku saat aku ke seorang sebentar tadi"

"Aku menangis malu kepada-Mu yang Allah"

Mereka di luar sana sangat menghormati aku, mempercayai aku, sehingga mereka gelar seorang Daie sejati yang mengamalkan islam sepenuhnya. akan tetapi, aku merosakan peribadiku dan islamku dengan bermaksiat kepadaMu! Taubatnya dalam hati...

Adakah "Imanku sedang mandul? pengakuannya dalam hati..

"Apa erti mutabaah (Tilawah,Tahajjud,Duha,Istighfar,Mathurat dan subuh berjemaah) yang aku lengkapkan selama ini?"

Mengapa langsung tidak memberi kesan rohani dalam jiwa ku? Adakah selama ini aku laksanakannya hanya sekadar tugasan rutin atau pun untuk mencari redhaNya? Adakah aku ikhlas dalam semua amal ibadah ini? pelbagai persoalan menghujani mindanya..

"Ya Alllah" Ampunilah aku.

Tukk..tukk..
Kedengaran pintu diketuk, "Aku tersedar dari lamunan takkalah rakan sebilikku baru pulang"

Ibrah (Pengajaran cerita ini)

  1. Jangan sentiasa duduk seorang diri, apalagi seseorang itu seorang daie. Pasti syaitan akan mengambil kesempatan untuk mempengaruhi kita. (hati-hati ikhwah yang balik cuti, duduk seorang-seorang di kampung tanpa ikhwah atau persekitaran islami)
  2. Jangan melaksanakan mutabaah hanya sekadar rutin, laksanakanlah dengan penuh ikhlas dan mengharap pahala daripada Allah SWT.
  3. Beristighfarlah, bila menyedari diri kita melakukan maksiat.
  4. Sentiasalah mohon ampun dan bertaubat kepada Allah SWT.


*P/s: Sekadar Ingatan: Seorang kawan yang aktif ikut usrah/halaqah/majlis ilmu bahkan prestasi mutabaah/ibadahnya sentiasa memberangsangkan, namun dia terus dan tetap nekad untuk bermain game dan bermaksiat kepada Allah SWT. "sama-sama kita mendoakan saudara kita itu"

"Mari Muhasabah Diri Kita"
Pesan buat diri ini dan para ikhwah sekalian.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...