Pages

Saturday, September 8, 2012

Jangan Buang Masa lagi!


Roda Kehidupan

Hidup Umpama Roda. Ya memang kehidupan kita umpama roda. Kehidupan kita akan sentiasa berputar. Masa yang kita lalui akan semakin jauh meninggalkan kita. Begitu juga kehidupan kita semakin hampir ke penghujung usia kita. Oleh itu, pandulah roda kehidupan itu ke jalan yang diredhai-Nya.

Mati dan Hidup itu ujian

Mati kemestian yang akan berlaku kepada makhluk yang bernyawa. Namun, kita sebagai hamba ciptaan-Nya hanya perlu menyakini kematian itu. Kematian yang akan memisahkan kita daripada apa yang kita miliki sekarang ini. Harta, isteri, anak-anak, ibubapa, dan sahabat tidak mampu berbuat apa-apa sekiranya Allah SWT mengkehendaki kematian itu.

Allah SWT berfirman; “Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).” (Ali-Imran 3: 14)

Hidup ini penuh ujian. Mati dan hidup adalah ujian. Kesenangan dan kesusahan juga itu adalah ujian. Namun, sebagai hamba yang beriman kepada-Nya akan menjadikan sebarang ujian yang menimpanya sebagai wadah untuk beriman dan semakin bertakwa.

Allah SWT berfirman; Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (Al-Mulk 67:2)

Erti Hidup

Dengan putaran masa yang tidak pernah lelah. Tidak menunggu bagi manusia yang leka. Oleh itu, kehidupan ini mesti kita fahami dan cuba memaknai. Memaknai erti hidup di dunia sebagai hamba Allah SWT memberi kesempatan bagi kita menuju jalan cahaya. Jalan yang dilalui oleh orang-orang beriman dan bertakwa. Mengimpikan syurga dan bertemu Sang Pencipta-Nya.

Allah SWT berfirman; “Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.” (Adz- Dzaariyaat 51: 56)

Masa kita

Allah SWT berfirman; Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran. (Al-‘Ashr 103:1-3)

Masa kita adalah masa yang kita alami sekarang. Masa yang lalu telah berlalu bukan miliki kita lagi. Masa yang akan datang pula belum tentu menjadi milik kita. Jadi, sangatlah rugi jika masa sekarang ini kita sia-siakan. Masa berlalu tanpa makna. Rugi dan sangat rugi.

Oleh itu, manfaatkan masa kita. bukan sekadar mengungkapkan masa itu emas. Sebenarnya, masa itu lebih bernilai daripada emas. Emas boleh dicari dan dibeli jika kita mahu. Namun, masa tidak seperti itu. Masa lebih bernilai lagi.

Masa yang berlalu tidak boleh beli untuk ia kembali menjadi miliki kita. Usia kita sekarang tidak boleh dibayar untuk kita kembali muda seperti dulu.

Dalam kita memanfaatkan masa lapang, ada saja ujian mempengaruhi kita agar kita lalai menjalani kehidupan. Oleh itu, bersabarlah menghadapinya. Yakinilah, apa yang kita buat itu ada hak dan benar di sisi Allah SWT.

Maka itu, hargai masa kita!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...