Pages

Monday, February 27, 2012

Istimewa Buat Murabbiku



Subahanallah..

Menitis air mata ana setelah membaca artikal ini. 

“Ya Allah aku berlindung dari sebarang penyakit hati yang boleh menconteng kejernihan hati”

Jazakumullahu Khair Akhi kerana mengingati ana. Ana doakan enta baik-baik saja di sana. Ana rindukan enta dan ikhwah-ikhwah seangkatan dengan enta. Balik kota kinabalu nanti jangan lupa telefon atau  sms ana. 

Kisah Hati Sang Mutorabbi

Saya sangat berminta dengan seorang perempuan di maktab ini. Wajahnya selalu bertandang  ke hati hamba yang hina lagi banyak dosa ini...ASTAGFIRULLAH. sehinggaku kalau satu hari tidak jumpa dia, rasa hati ini ibarat sakit. Kalau pasal sms jangan di tanyalah, boleh jadi rutin harian apatah lagi kalau cuti sekolah. Pada hari cuti asyik-asyik sms saja. Kalau difikir sekarang ,saya sendiri tidak sangka yang aku boleh sampai ke tahap ini.

Ada suatu ketika, pada malam hari ketika saya tengah asyik bersms,, hati ini ibarat diketuk-ketuk untuk berbicara sual hati dan perasaan..sebenarnya sebelum ini ada juga cakap tapi apa yang menduka citakan kami begitu serius pada malam itu. Di sinilah saya tersilap langkah sebab saya yang memulakan atas tidak mahu memendamkan perasaan ini. ASTAGFIRULLAH. 

Alangkah gembiranya syaitan dan konco-konconya yang berhasil mengugat keimanan saya yang lemah ini.

Selama hampir sebulan kami berdua ok-ok saja. Sampai tiba suatu hari ini di mana saya dipertemukan dengan murabbi baru dalam Halaqah saya yang menjadi program mingguan saya pada setiap ahad ini. Saya masih ingat lagi tarikh keramat itu pada 10-oktober-2010.
Nama hamba Allah itu ialah Akhi Rusdi. Kehadirannya sebagai asbab dengan banyak memberi perubahan terhadap diri saya ini. Walaupun pada hari itu saya datang lewat menghadiri usrah, Alhamdulillah Allah telah mempertemukan kami. 

Selepas solat asar berjemaah, usrah diteruskan dengan sesi musyikilah. Segala-segalanya bermula daripada pertanyaan seorang ikhwah iaitu berkenaan hubungan dia dengan seorang perempuan. Saya terkejut apabila terdengar soalan yang di lontarkan mirip-mirip situasi yang saya alami ketika itu. Jawapan Akhi Rusdi betul-betul menyedarkan saya betapa selama ini saya berada di jalan yang salah. 

“Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku selama ini.”

Saya sangat-sangat rasa sedih masa itu. Hanya Allah saja yang memahaminya. Alhamdulillah thank U Allah kerana telah membawa saya kembali di jalan Mu. Kalau dulu saya cintakan kejelitaan seorang wanita, kini tiada cinta yang lebih utama selain mencintai Allah SWT. Saya segera beristighfar apabila teringat dia supaya saya terhindar dari perkara-perkara lagho...

-Dari Mutorabbi kepada Murabbi-

Wallahu’alam..

2 comments:

  1. heheee...klo ana ingat time halaqah ngn mereka dulu..ana macam nak nangis pulak..diorang tu manja sangat!! huhhuuu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...