Pages

Monday, November 29, 2010

Usaha, Doa, & Tawakal


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang;

Dengan izin Allah SWT, Alhamdulillah Peperiksaan akhir berjaya saya harungi dengan jayanya. Saya sudah buat yang termampu, telah banyak berdoa, dan saya hanya perlu serahkan kepada Allah SWT sama ada saya mendapat keputusanyang baik atau sebaliknya. Walau bagaimanapun, semestinya keputusan yang baik itu adalah menjadi harapan. Perlu diingat apa yang penting mencari redha Allah SWT.

Selama seminggu menhadapi ujian akhir ini berlangsung akhirnya saya telah berjaya menamatkan pengajian untuk semester yang ke-3. Pada minggu pertama peperiksaan, saya agak tekanan kerana jadual saya bermula isnin sehingga khamis.

Saya agak keletihan dan tidur terpaksa dikurangkan. Isnin “Organizational Behaviour”, selasa “ Statistic Of Business and Economics”, rabu “Introduction to Information System, Khamis “ Managerial Accounting” dan Jumaat “ Principles Of Entrepreneurship”.

Namun minggu kedua “Reading dan Wiriting” dan ketiga Alhamdulillah masing-masing satu subjek sahaja dan berakhir pada 25/11/2010 dengan subjek program “Creativity, Innovation Dan Entrepreneuship”

Keletihan mula terlerai, kerna sekarang ini tidak perlu lagi memgadap buku test yang tebal.

Kepada rakan-rakan yang balik bercuti, berhati-hatilah. Jaga kesihatan dan jaga perhubungan dengan Allah SWT.

Sepanjang cuti buatlah aktiviti yang berfaedah. Tinggalkan aktiviti yang mengsia-sia masa yang terluang. Bantulah ibu bapa. Bekerjalah untuk mendapatkan wang belanja untuk semester hadapan. Perbanyakan interaksi dengan ibu bapa dan hormati mereka.

Satu yang paling penting tunjukkan perubahan positif pada diri sahabat dalam setiap semester semasa balik bercuti. Tunjukkan diri sahabat sebagai “seorang anak yang berguna, bukan seorang anak tak berguna”.

Guna kesempatan belajar sahabat di universiti untuk membuat perubahan dan mentarbiyah diri menjadi anak yang berkualiti dan menjadi harapan kedua ibu bapa. Cetuskan satu perubahan positif dalam keluarga sahabat.

Dulu seorang yang jahat, dan kini seorang yang dicintai ahli keluarga.

Justeru itu, jadikan cuti semester sabagai fasa untuk membuat pembaikan diri. Nilai kembali diri kita setiap semester adakah semakin membaik atau sebaliknya. Jadikan kehidupan setiap semester medan perubahan jangka pendek. Sekiranya baik maka istiqamalah, jika buruk perbaikilah sisi yang buruk itu. Moga diakhir pengajian kita memperolehi kejayaan akademik dan berjaya menjadi insan yang berkualiti.

Selamat bercuti dengan keluarga bagi yang pulang kampung. Jika tidak balik kampung, hubungi ibu bapa.

Jangan lupa sahabatku..”Doakan kegembiraan kami yang tidak balik kampung.”

Aku mencintaiMu kerana Allah SWT dan RasulNya

2 comments:

  1. mudah mudahan lulus cemerlang akh!!

    :D

    ReplyDelete
  2. aminn,,,jazklah..anta pun ana nak lihat gred tahun depan..Cikgu Hafizul Hanis

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...