Pages

Tuesday, November 16, 2010

Orang Beriman Takutkan Allah SWT

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang;


Aku Takut!!!

Sujud syukur kepada Allah SWT kerana dengan izinnya saya masih bisa duduk di hadapan laptop yang mempunyai 2 skrin ini. Pelik kan?? Memang pelik, saya kadang-kadang bingung nak lihat yang mana satu. Namun akhirnya siap juga artikal saya ini yang hampir dua minggu baru siap. Maklumlah sibuk dengan peperiksaan akhir ini. Moga Allah SWT memberi keputusan yang baik dan memberi berkah atas apa jua ilmu yang saya perolehi. Saya juga mengharapkan akan keputusan nanti memberi satu ukiran senyuman yang manis dan membanggahkan. Moga pointer semester ini naik. Amin Ya Rab??

Salam dan selawat yang tidak terhingga ke atas kekasih Allah SWT Nabi Muhammad SAW. Moga di akhirat kelak kita mendapat syafaatNya. InsyaAllah.

Oyah!!

Kali ini saya ingin membicarakan tentang takut iaitu takut kita kepada Allah SWT. Bagaimana kita menjaga segala kurniaan Allah SWT yang ada pada diri kita agar kita memanfaatkannya seperti yang digariskan oleh Allah SWT. Berikut adalah penjelasan ringkas tentang bagaimana orang-orang mukmin menjaga pancainderanya kerana takut akan azab Allah SWT di akhirat kelak.

Perasaan takut adalah sifat semulajadi manusia. Tetapi takut yang bernilai di sisi Allah SWT adalah takut kepada Allah SWT, dalam erti lain takut dengan azabnya di neraka. Rasa takut ini menyebabkan timbul keinginan untuk mengenali Allah SWT menerusi dialog-dialog batin seperti solat di keheningan malam. Munajat dan dzikir.

Takut kepada Allah SWT adalah salah satu bentuk ibadah yang tidak terlalu diperhatikan oleh sebahagian mukmin, padahal ianya menjadi dasar beribadah dengan benar.

Firman Allah SWt dalam kitabNya bermaksud:

“kerana itu janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kamu kepadaKu, jika kamu benar-benar orang yang beriman.” (Surah Ali-Imran; 175)



Berikut adalah tanda-tanda takutnya sebagai keperibadian seorang muslim sejati:

Takut pada lisan;

Seseorang yang takut kepada Allah SWT mempunyai kekhuatiran atau ketakutan sekiranya lisannya mengucapkan perkataan yang mendatangkan murka Allah SWT. Sehingga dia menjaganya dari perkataan dusta, ghibah, dan perkataan yang berlebih-lebihan dan tidak bermanfaat. Bahkan selalu berusaha agar lisannya sentiasa basah dan sibuk dengan berzikir kepada Allah SWT, dengan bacaan Al-Quran, dan muzakarah ilmu.

Rasulullah SAW bersabda:

“barangsiapa yang dapat menjaga (menjamin) untukku mulutnya dan kemaluannya, aku akan memberi jaminan kepadanya syurga.” (Riwayat Bukhari)

Manakala dalam istilah lain yang menariknya ialah:

“Diam adalah Emas dan Bercakap adalah Perak”

Ini bermakna sekiranya kita ingin berucap pastikan ianYa benar-benar memberi manfaat kepada para pendengar dan bukannya perkara yang sia-sia.

Hadits lain, Rasulullah SAW bersabda:

“tanda sempurnanya Islam seseorang adalah meninggalkan sesuatu (perkataan) yang tidak berguna baginya.” (Riwayat At-Tarmizi).

Begitulah, sesungguhnya seseorang itu akan memetik hasil ucapannya Yakni lisannya, maka hendaklah seseorang mukimin itu takut dan benar-benar menjaga lisannya.

Takut pada perut;

Orang mukmin yang baik tidak akan memasukkan makanan ke dalam perutnya kecuali dari yang halal, dan memakannya hanya terbatas untuk keperluan hariannya sahaja.

Firman Allah SWT bermaksud:

“dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian lain di antara kamu dengan jalan yang batil.” (Surah Al-Baqarah:188).

Ibnu abbas menjelaskan, memakan dengan cara batil ini ada dua jalan iaitu;

1. Mendapatkan sumber makanan atau rezeki itu dengan cara yang zalim seperti merampas, menipu, mencuri dan sebagainya.
2. Mendapatkan sumber rezeki itu dengan cara permainan seperti berjudi, taruhan, nombor ekor dan lain-lainnya.

Harta yang diperolehi dengan cara haram selamanya tidak akan menjadi baik atau suci sekalipun diinfakkan, disedekahkan di jalan Allah SWT.

Menurut Sufyan Ats-Tsauri dengan menjelaskan;

“barangsiapa menginfakkan harta haram (di jalan Allah SWt) adalah seseorang mencuci pakaiannya dengan air kencing, dan dosa itu akan tidak dapat dihapuskan kecuali dengan cara yang baiknya.”

Bahkan dijelaskan dalam hadits sahih bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“setiap jasad yang tumbuh dari harta haram makan neraka lebih baik/layak untuknya.”

Jadi, itulah pentingnya memperhatikan jalan mencari harta. Sudahkah kita takut kepada Allah SWT dengan menjaga agar jangan sampai perut kita dimasuki dengan harta yang diharamkan oleh Allah SWT.

Takut pada tangan;

orang mukmin yang beriman kepada Allah SWT akan menjaga tanganya agar jangan sampai dihulurkan kepada hal-hal yang diharamkan oleh Allah SWT seperti:

“(sengaja) menyentuh wanita yang bukan mahram, berbuat zalim, aniaya dan tidak beriman dengan alat-alat permainan syaitan seperti alat perjudian.”

Bagi Orang mukmin akan selalu menggunakan tangannya untuk melakukan ketaatan, seperti sedekah, menolong orang lain (dengan tangannya) kerana dia takut di akhirat nanti tanganya akan berbicara di hadapan Allah SWT tentang apa yang pernah dilakukannya, sedangkan anggota badannya yang lain menjadi saksi atasnya.

Dalam firman Allah SWT:

“Pada hari ini yakni (hari perhitungan) kami tutup mulut mereka, tangan mereka akan berkata-kata kepada kami dan kaki mereka akan member kesaksian terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan.” (Surah Yasin :65)

bahkan salah seorang Ulama’ Salaf berkata;

“ sekiranya kulit saya ditempeli bara api yang panas, maka itu lebih aku sukai daripada saya harus menyentuh perempuan yang bukan mahram.”

Itulah gambaran mukmin sejati yang takut kepada Allah SWT di dalam menggunakan tangannya. Maka bagaimanakah dengan kita.??

Takut pada penglihatan atau pandangan;

Penglihatan merupakan nikmat Allah SWT yang paling besar, maka musuh Allah SWT ialah syaitan tidak senang kalau nikmat ini digunakan sesuia kehendak-Nya. Orang yang takut kepada Allah SWT selalu menjaga pandangannya dan merasa takut bila memandang sesuatu yang diharamkan oleh Allah SWT, dan tidak memandang dunia dengan pandangan yang rakus namun memandangnya hanya untuk ibrah (pelajaran) semata.

Dalam firman Allah SWT;

“katakalah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya; sungguh yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh Allah SWT Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.” (Surah An-Nur:30).

Pandangan merupakan panahan api yang dilepaskan oleh iblis daripada busurnya, maka berbahagialah bagi sesiapa sahaja yang mampu menahannya.

Jika kita teliti banyaknya kemaksiatan dan kemungkaran yang bermaharajalela seperti perzinaan dan perogolan, salah satu penyebabnya ialah ketidak mampuan seseorang menahan pandangannya. Sebab itu, sekali seseorang memandang, lebih dari sepuluh kali hati membayangkannya. Maka, sudahkah kita menjadi orang yang takut kepada Allah SWT dengan menahan pandangan kepada sesuatu yang diharamkanNya.?

Takut pada pendengaran;

Ini perlu kita renungi bersama, sehingga seorang mukmin akan selalu menjaga pendengarannya untuk tidak mendengarkan sesuatu yang diharamkan oleh Allah SWT. Ini halnya seperti nyanyian yang mengundang berahi beserta irama muziknya. Selain itu, selalu mendengar perbualan yang sia-sia, mendengar hal orang hal dan rahsia orang lain. semua ini akan melahirkan salahguna kurniaan Allah SWT.

Sebagai Orang-orang yang beriman pendengaranNya akan digunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah SWT dan hadits Rasulullah SAW seperti menghadiri majlis tadarus al-quran, ceramah-ceramah, tazkirah dan kuliah di masjid, dan banyak lagi yang boleh dilakukan agar pendengaran kita tidak digunakan untuk perkara yang batil.

Takut pada kaki;

Seseorang yang takut akan kemurkaan Allah SWT akan menggunakan kakinya untuk melangkah ke arah ketaatan, seperti mendatangi solat berjemaah, majlis ilmu dan majlis dzikir. Dan takut untuk melangkahkan kakinya ke arah kemaksiatan serta menyesal bila terlanjur melakukannya kerana ingat bahawa kakinya kelak akan berbicara di hadapan Allah SWT di akhirat kelak. Ke mana saja kaki melangkah ,sedang bumi yang dipijaknya akan menjadi saksi.

Firman Allah SWT bermaksud;

“Pada hari ini yakni (hari perhitungan) kami tutup mulut mereka, tangan mereka akan berkata-kata kepada kami dan kaki mereka akan member kesaksian terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan.” (Surah Yasin :65)

Firman Allah SWT lainnya bermaksud;

“sesungguhya kami menghidupkan orang-orang mati dan kami menuliskan dengan apa yang mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan.” Surah Yasin:20

Asbabul nuzul ayat ini adalah bahawa sesorang dari Bani Salamah yang tinggal di pinggir Madinah (jauh dari masjid) merancang untuk pindah berdekat dengan masjid, maka turunlah ayat ini yang kemudian Nabi Muhammad SAW menjelaskan bahawa bekas langkah (telapak) menuju masjid dicatat oleh malaikat-malaikat yang ditugaskan oleh Allah SWT sebagai amal soleh.

Semua langkah kaki akan dicatatkan dalam kitab amal manusia ke mana sahaja mereka melangkah sama ada ke arah ketakwaan atau ke arah kejahatan. Langkah tersebut tidak ada yang akan tertinggal kerana bumi yang dipijaknya akan menjadi saksi tentang apa, bila,dan di mana seseorang melakukan Sesuatu perbuatan.

Jika baik maka baiklah balasannya, tetapi jika buruk maka buruklah balasannya. Ini semua tidak terlepas dari kaki yang dilangkahkan, maka ke manakah kaki kita dilangkahkan??

Takut pada hati;

Seseorang mukmin akan sentiasa menjaga hatinya dengan sentiasa berzikir dan beristighfar supaya hatinya tetap bersih, dan menjaganya dari racun-racun hati.

Seseorang mukmin akan takut jika di dalam hatinya muncul sifat jahat seperti buruk sangkah, permusuhan, kebencian, hasad dan dengki dan lain-lain kepada mukmin yang lain. kesemua itu telah dilarang oleh Allah SWT dan RasulNya dalam rangkah menjaga kesucian hati. Hati adalah penentu, apabila ia baik maka baik seluruh tubuhnya, tetapi apabila ia kotor maka akan kotorlah seluruh tubuhnya.

Pernyataan ini sesuai dengan hadits Rasulullah SAW;

Dari Abu Abdillah An-Numan bin Basyir ra. Berkata:

Rasulullah SAW bersabda, “ketahuilah bahawa di dalam jasad itu terdapat segumpal daging, bila ia baik maka baiklah seluruh jasad itu, dan bila ia rosak maka rosaklah pula seluruh jasad itu, ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati.” (hadits Riwayat Bukhari dan Muslim)

Maka pernahkah kita merasa takut bila hati kita menjadi gelap? Bahkan kita selalu merasakan bahawa hati kita sama sekali tidak ada kecacatannya? Naudzubillah. Dari ini semua sudahkah kita termasuk orang yang takut kepada Allah SWT?

Wahai saudaraKu, saya harafkan semua penjelasan tersebut jelas untuk kita. Sebenarnya artikal ini ditujukan untuk diri sendiri, tapi saya juga ingin berkongsi pengetahuan agar ianYa bermanfaat untuk kita semua. InsyaAllah.

Rasulullah SAW bersabda:

“bertakwahlah kamu kepada Allah SWT di manapu kamu berada, iringilah kesalahan kamu dengan kebaikan nescaya ia dapat menghapuskannya dan pergaulilah semua manusia dengan budi pekerti yang baik.” (HR Titmizi)

Walahu’alam....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...