Pages

Sunday, November 21, 2010

Mesti Berubah!!





Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.


Dalam hidup ini perubahan mesti dilalui. Siapa kata dirinya tak berubah setipa masa, hari, minggu, bulan dan bahkan bertahun-tahun yang akan dilalui. Memang sukar dipercayai sekiranya kita mendengar ungkapan sebegini ”aku tetap menjadi diriku seperti ini selama mana saya masih hidup”. Yah..tidak dinafikan memang ada manusia seperti ini. Saya setuju sekiranya ungkapannya berbunyi begini ”saya akan berubah kepada jahat ke baik, kepada baik ke yang terbaik”. Kan bagus manusia seperti ini. Bagaimana manusia ini pula. “Saya tak akan berubah”. Perubahan itu menghilangkan identiti saya yang sebenar. Yaa..memang betul. Akan tetapi bagaimana sekiranya diri anda masa itu dalam keadaan bergelumang dengan dosa dan maksiat. Yaa!! aku tak akan berubah!!! Adakah ungkapan anda masih memberi jawaban yang sama. Di sini, Saya akan buat dua jawaban sama ada “saya berubah” dan “saya tidak berubah” dan suatu hari nanti saya akan berubah sendiri.

Berdasarkan situasi di atas di sini saya ingin menklasifikasikan beberpa jenis manusia . menurut perkiraan saya manusia sebenarnya ada 5 jenis dalam proses BERUBAH. Wahai saudara-saudari sekalian, jangan terkejut dan terkeliru kerana jenis manuisa seperti ini mungkin tak terlintas di kotak pemikiran anda akan hal ini. Betul tidak?? Walau bagaimanapun, di sini saya akan mendedahkan jenis-jenis manusia dalam menghadapi proses BERUBAH.

Wahai saudaraku, jangan risau dan jangan bimbang, ini hanya perkiraan saya melalui persepsi dan pengamatan saya di kanta mata saya di padang masyarakat. Saya hanya akan mengajak saudara untuk berfikir sama ada manusia ini wujud dalam realiti kehidupan kita atau tidak. Dan paling mudahnya adakah kita dalam kelompok 5 manusia berubah ini. Mungkin YA dan mungkin juga TIDAK. Sekali lagi wahai saudaraKu, jangan risau dan jangan bimbang. Saya hanya akan mengajak anda berfikir dan bersetuju atau tidak, kuasa membuat keputusan 100% di tangan anda.

Berikut adalah 5 manusia yang saya maksudkan;

1. manusia INGIN berubah.
2. manusia MAHU berubah.
3. manusia AKAN berubah.
4. manusia CUBA berubah.
5. manusia TIDAK berubah.


Mari kita analisa keempat-empat manusia tersebut;

Manusia INGIN berubah;

Konsep berubah bagi manusia ini hanya keinginansahaja. “saya ingin berubah”. Sebenarnya saudara, dia hanya INGIN berubah. Bukan mahu berubah. INGIN di sini hanya Keinginan atau angan-angan dan perkataan yang lebih sesuai hanya bermimpi untuk berubah tanpa membuat sebarang tindakan. Yaa!! Saya INGIN berubah??. Saya faham ungkapan ini, Cuma hakikatnya hanya ungkapan atau omong kosong sahaja tanpa memikirkan caranya bagaimana menuju perubahan. Jelas ok...perkataan penting di sini ialah INGIN.

Manusia MAHU berubah;

Konsep berubah bagi manusia ini tidak jauh bezanya dengan manusia yang pertama tadi. “Saya kata saya mahu berubah!!”. Betul memang anda mahu berubah. Bahkan anda lebih baik berbanding manusia “saya ingin berubah”. Tahniah saya ucapkan. Akan tetapi anda hanya MAHU berubah. Bukan AKAN atau CUBA berubah. Perkataan MAHU di sini lebih kurang maknanya dengan INGIN berubah Cuma, manusia ketegori MAHU ini MAHU berubah. Bermakna, manusia ini telah mengetahui cara untuk MAHU berubah, akan tetapi dia sukar memutuskan cara, bagaimana, dan perubahan yang bagaimana sesuai untuk saya. Pelikkan tapi manusia ini memang ada. Sebagai contoh, dia berubah hanya bertaklid bukan usahanya dan niatnya dari hati untuk berubah. Dia akan berubah dengan mengikut perubahan pada rakan-rakan. Tentang perubahan kepada kebaikan atau keburukan itu menjadi pilihanya.

Manusia CUBA berubah;

Saya ucapan tahniah dan syabas kepada anda kerana anda mencuba untuk berubah. Manusia ini lebih baik berbanding 2 manusia sebelum ini. Anda sudah ada tindakan, ada cara, tahu ke arah mana yang anda CUBA berubah. Tapi hakikatnya, anda hanya cuba berubah akan tetapi anda tidak mencubanya dengan yang terbaik. Anda hanya CUBA!!. Bermaksud anda hanya CUBA, bukanya serius akan melakukannya. Di sini anda tidak yakin dengan keputusan anda dan tidak mengharapkan perubahan akan berlaku dan sekiranya perubahan berlaku itu hanya CUBAAN. CUBAAN? Mari fahami betul-betul. CUBAAN, bunyi hanya mencuba tak serius mencuba. Betul tidak?? Manusia jenis ini banyak dalam kalangan kita hanya bermain-main dalam INGIN atau MAHU berubah. Hanya MENCUBA dan tak meletakkan harapan yang tinggi bahawa dirinya akan berubah.

Manusia AKAN berubah;

Di sini anda dalam kategori manuisa mempunyai MENTALITI JUARA. Anda INGIN, MAHU, CUBA dan AKAN berubah. Waah!!! Hebat bukan. Anda mentaliti juara. Anda contoh juara kepada masyarakat di sekeliling anda. Jadilah juara seperti ini. Manusia tahap ini, dikatakan manusia yang tahu bagaimana, ke arah mana, tujuannya, kenapa, bila dan sebagainya. Harapan yang tinggi diletakkan dalam dirinya dia akan berubah berdasarkan apa yang dia rancang. Yang dirancang dilaksanakan dengan cekap dan berkesan. Dia tahu ke arah mana perubahan itu dan tujuannya dia berubah. Bukan itu saja, anda juga tahu masa yang sesuai untuk berubah dan di mana perubahan perlu bermula. Yaa saya tahu bermula dari mana perubahan itu. Saya yakin jawaban ini akan diungkapkan “perubahan bermula pada diri saya”. Hebat bukan. Oleh itu tidak heran sekiranya anda diletakkan pada level Mentaliti Juara. Dia benar-benar nekad nak berubah. Setiap langkah menuju perubahan, dia sendiri tetapkan berdasarkan kemampuannya. Contohnya, saya akan menjadi seorang pelajar yang cemerlang semua A+ dalam peperiksaan SPM. Perkataan AKAN di sana menunjukan dia AKAN melakukannya bukan INGIN, MAHU dan hanya CUBA, bahkan tetapi AKAN berubah. Jadi sekiranya anda AKAN berubah, laksanakan rancangan anda seperti yang anda tetapkan sebagai seorang pelajar. Salah satu MOTO Mentaliti Juara ialah “jadilah orang bertanggungjawab terhadap diri sendiri dan jangan menjadi orang yang menyalahkan diri sendiri.”

Manusia TIDAK berubah;

Ada juga manusia macam ini di zaman moden ini. Mungkin dah menjadi orang yang terbaik dan berjaya. Ya itu lebih baik. Bagaimana dengan manusia yang yang gagal dan mundur dalam ekonomi hidupnya. Adakah masih bernekad untuk TIDAK berubah. Menurut perkiraan saya, memang dia akan terus hanyut dengan hidupnya yang mundur. Saya boleh katakan bahawa manusia ini adalah manusia Mentaliti MANGSA. Setiap masa dirinya menjadi MANGSA bukan jadi penMANGSA.

Menurut pepatah arab, “Masa itu pedang” bermaksud, sekiranya kita tidak memotong masa, masa akan memotong kita. Betul tidak.? Yaa betul..akan tetapi menusia ini telah dipotong oleh masa dan kehidupan dunia. Dia semakin lemah dan tak berdaya lagi. Tubuhnya telah terluka akibat potongan pedang tersebut. Dia hanya memerlukan pertolongan tanpa berhasrat untuk menolong dirinya. Cuba kita fahami ayat ini. "Sekiranya kita telah berusaha untuk membantu seseorang memperbaiki dirinya daripada buruk kepada baik tanpa dia sendiri berhasrat akan membantu dirinya, adakah usaha itu berhasil." Tentu saja tidak berhasil.

Oleh itu, Jangan kata fikirlah sendiri, tetapi kita katakan sama-sama berfikir.

Manusia ini berserah diri dan membiarkan dirinya menjadi MANGSA. Amat rugi!! Adakah kita orangnya, saya yakin saudara sekalian bukan kelompok ini tetapi kelompok Mentaliti JUARA. Betul tidak?
Tepuk Dada Tanya Fikiran dan Tanya Iman”

Itu sahaja dari saya, sekali lagi saya hanya mengajak Anda berfikir, bukan saya mengajak anda membuat keputusan untuk setuju atau tidak setuju. Selamat menjadi manusia mentaliti Juara, jangan manusia Mentaliti mangsa.

Saya tinggal sepotong Ayat Allah SWT: Ali Imran :110

Allah SWT berfirman:” kamu adalah umat yang terbaik”.

Oleh itu, saya mengajak Anda untuk BERUBAH. Berubah dari yang buruk kepada baik, dari baik kepada yang terbaik, dari terbaik kepada superterbaik, dari superterbaik kepada hypeterbaik dan seterusnya.

Wallahu’alam..

4 comments:

  1. Salam Motivasi yang membangkitkan.
    Alhamdulillah. - Berubah tidak boleh ditangguh.Jika ingin berubah kita harus berubah segera. Bila?

    SEKARANG INI JUGAK
    ~ BroHamzah

    ReplyDelete
  2. syukran..betul..jangan menanti hari esok yang kita sendiri tak pasti akan menemui hari itu, oleh itu, manfaatkan masa sekarang yang realiti dan beranggapan usaha masa ini adalah yg terakhir..insyaAllah ianya berqualiti...Kuassa Untuk berubah Ada Ditangan Anda>>>

    ReplyDelete
  3. salam.
    subhanallah terkesan.izin share ye.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...