Pages

Friday, September 17, 2010

Aku Anakmu??



Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang;

Hati Seorang Anak??

Syukur dipanjatkan kepada sang pencipta yakni Allah SWT dengan limpahan kurnianya untuk hambanya, akhirnya jasab ini masih bisa terus melangkah dan terus-menerus melakonkan watak sepertimana yang telah engkau sandarkan ke atas diri hambamu sejak azali lagi.

Selawat dan salam keatas Nabi Muhammad SAW serta ahli kerabat keluarga baginda yang mulia atas usaha dakwahnya dalam memperjuangkan agama yang suci lagi diredhai Allah SWT bersama para sahabat, akhirnya kehidupan islam yang sempurna lagi indahnya ini dapat kita nikmati. Alhamdulillah....

Sedikit perkongsian duka seorang yang bergelar anak hatta hamba kepada Allah SWT. Moga coretan dan luahan hati ini sedikit sebanyak mengubat kerinduan yang sekian lama tersemat dilubut hatiku.

Tahun ini saya dapat beraya dengan bapa, walaupun mama tidak ada bersama. Berat rasa di hati hendak pulang ke kampung beraya kali ini. Namun hatiku ini tetap nekad juga dan selalu memikirkan orang tua yang ada di kampung. Ukiran senyuman yang terpancar bila kawan-kawan bertanya? Hai.Rusdi kenapa tidak balik tahun ini? Saya hanya tersenyum tanpa memberikan sebarang jawapan dan mula mengetengahkan cerita yang lain dari yang asal. Saya sengaja berbuat demikian kerana saya tidak mahu kawan-kawan tahu akan masalah yang saya hadapi. Hari-hari bahagia semakin terasa iaitu Hari Raya Aidilfitri.

Dalam hati terus bergelojak sama ada menurut hati hendak pulang atau sebaliknya. Saya kadang-kadang duduk seketika dan bersandar di tiang-tiang masjid untuk mendapatkan solusi yang terbaik. Namun, dalam benakku, saya terasa ingin pulang dan berjumpa dengan bapa, macik dan kawan-kawan lama. Saya fikir, tahun ini saya nak menitiskan air mata kegembiraan di kampung walaupun hanya diketahui diri saya sendiri. Sangat berbeza nada tangisan di kampus barbanding di kampung sendiri. Perasaan itu amat terasa di mana titisan air mata berlinangan di pipi bila melihat paras rupa bapa walaupun hanya melihatnya dicelaan pintu bilik.

Ya Allah... betapa tabahnya hati bapaku ini. Anak-anaknya yang ramai pergi entah ke mana. Khabar berita tak kunjung tiba. Telefon tersedia menunggu saat panggilan yang datang dari mereka. Saya sedih mengenang nasib ini. Kenapa lah ini berlaku ke atas diri bapa dan mama. Bapa dan mama, adik minta maaf sekiranya adik pernah buat dosa. Adik selalu fikirnya bukan-bukan tentang bapa dan mama. Bapa dan mama, yakin lah adik berbuat demikian demi keharmonian keluarga kita.
Adik sayangkan bapa dan mama. Begitu juga dengan kakak dan abang yang ada di seberang sana. Juga menyanyangi bapa dan mama. Tapi mereka semua setiap tahun tidak pernah menghubungi bapa dan mama. Tanya khabar pun tidak apalagi untuk pulang bertemu bapa dan mama. Bapa dan mama, dosa apa yang bapa dan mama lakukan sehinggakan mereka berbuat begitu.

Ya Allah...berilah hidayah kepada mereka. Janganlah siksa batin kerinduan kedua orang tuamu. Mereka masih hidup masih bernafas. Kenapa sanggup membiarkan mereka tersiksa yang masih mempunyai perasaan.

Sedarkah kita abang dan kakak. Abang dan kakak ada anak-anak seperti mana bapa dan mama mempunyai anak seperti abang dan kakak. Adakah abang dan kakak nak saksikan perkara yang sama berulang. Setahu adik, Allah SWT Maha Adil terhadap sesuatu perkara termaksudlah hal-hal yang berkaitan dengan makhluk ciptaannya. Mahukah abang dan kakak diperlakukan sedemikian seperti mana abang dan kakak memperlakukan bapa dan mama.

Abang?,Abang Rusdi!! Terdengar suara kecil memanggil namaku. Siapakah dia?? Bahuku dipegang dari belakang seperti ada hal yang sangat penting ingin dibicarakan. Abang Rusdi tanyanya lagi?? Aku terkejut dengan situasi tersebut. Astagfirullah!! Aku melamun dibangkuh hadapan kereta yang saya naiki. masyaAllah!! Abang minta maaf adik?
Sebenarnya saya balik kampung bersama kenalan tahun 1 pelajar ums. Namanya Faizal yang berasal dari negeri perak. Kebetulan tahun ini tak balik beraya dengan keluarga di kampung. Saya pun ajaklah sekali berkunjung ke rumah.

Faizal terus kembali meneruskan perbualan dengan pemandu masa itu. Macam-macam lah topik yang mereka bahaskan. Saya pun malas nak ikut campur kerana topik yang dibicarakan nampaknya tak menepati cita rasa saya. Saya kembali termenung setelah itu.

Saya terus bermonolog dalam, walaupun mata masih berkedib-kedib melihat pemandangan yang indah lewat cermin kereta kancil itu. Ya Allah....hatiku memohon?? Adakah hambamu ini masih bisa merasakan kasih sayang dari kedua orang tuaku. Ataukah saya tidak memahami bahasa cinta mereka terhadap diriku. Apa yang pasti, saya langsung tidak merasakah aurah kasih sayang mereka terhadapku. Mereka asyik dengan tugasan yang tak pernah ada siapnya.

Ya Allah..tabahkan hati hambamu yang lemah ini. Hambamu sedar akan ujianmu kerana engkau lebih tahu apa yang terbaik untuk hambamu. Saya hanya mampu berdoa agar saya tetap terus bersabar mengharungi dugaan ini. Dengan bekalan tarbiyah agama yang terus diberikan oleh saudara-saudara muslim di UMS akhirnya saya masih mampu untuk terus bersabar menahan saat bahagia bersama kedua orang tuaku yang mungkin tak tergapai. Alhamdulillah saya masih bisa mempunyai kesempatan mendapatkan kasih sayang walaupun hanya bersama dengan ikhwah-ikhwah ums.

Saya tetap gembira kerana masih diberi kesempatan untuk memiliki orang tua. Apa yang pasti, disebalik peristiwa ini Allah swt hendak mengajarkan betapa pentingnya untuk bersedia bersabar dan terus berusaha mengatur cara hidup yang disyariatkan oleh islam. Hal ini kerana, sesuatu yang bernyawa akan pergi jua. Jadi, saya kena sedar bahawa ini adalah permulaan untuk saya mengahadapi saat itu.

Rusdi..yakinlah bahawa ada lagi orang yang derita berbanding dirimu. Apa yang pasti, sandarkan ini semua kepada Allah swt kerana Allah swt mencintai makhluknya sekiranya Hambanya itu mencintainya lebih dari segala-galanya. Sesungguhnya cintaku yang pertama hanya milikmu Ya Rabb???

Amin yan rabbal alamin.......

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...