Pages

Saturday, August 13, 2011

Dengan Asma ALLAH "Aku Mencintai Mu"

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang:
"Hakikat Ukhuwah"



Bila mendengar kalimah Allah ini iaitu di mana Allah SWT berfirman:
"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerna itu damaikanlah antara kedua saudaramu itu yakni berselisih dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat" Surah Al-Hujurat 49:10
Hati Aku sungguh menggetar dan kagum.
" Entah kenapa sedemikian rupa?"
Aku dapat merasai bagaimana Allah menciptakan kita ini dalam kehidupan bersaudara. persaudaraan di mana ianya tidak bersangkut paut dengan hubungan kekeluargaan, bahkan lebih luas dan menyeluruh. MasyaAllah!!!
"Agamaku ini yakni islam sungguh sempurna"
Sahabat sekalian...
Sedarkah kita, kita semua adalah bersaudara?
Allah mempersaudarakan kita tanpa mengira bangsa, darjat, keturunan, warna, miskin kaya, dan sebagainya di bawah satu payung islam yakni KEIMANAN. Iman yang menjadikan kita saling mencintai dan menyayangi kerana Allah. Kita menyatu dan bersinergi dalam Tarbiah Islamiyah menegakkan Kalimah Allah setinggi-tingginya, serta kita juga bersinergi dalam meruntuhkan kebatilan serendah-rendahnya.
Sahabatku...ingin saja Aku menjerit meluahkan rasa cinta dan kasihku kepadamu. Rasa cinta dan kasihku hanya kerna Allah. Namun, Aku hanya bias membisikannya dalam hati.
Oleh itu…
Sahabatku dengarlah luahan hati sahabatmu ini, Luahan hati yang hanya difahami oleh mukmin-mukmin yang saling menyayangi dan mencintai kerna Allah.
Hatiku berkata;
"Aku mencintaimu kerna Allah SWT"
"Aku Merinduimu Kerna Allah SWT"
"Aku Berpisah denganmu kerna Allah SWT"
"Aku Menemuimu kerna Allah SWT"
Ya Allah...
Indahnya hidup ini. Engkau kurniakan dalam jiwa hambamu ini nilai ITSAR. Nilai yang selalu membawa erti pengorbanan daripada seorang sahabat kepada seorang sahabat. Namun, Aku sangat cemburu dengan sahabat-sahabat yang sanggup mengadai nyawa demi seorang sahabat. Dirinya dibiarkan namun sahabatnya diutamakan. Engkau menemui syahid takkalah engkau sedang beribadah kepada Allah dengan nilai ITSAR yang Engkau tunjukkan.
Beginilah jeritan Hati
“Ya Allah..cemburuku itu bukan kerna Aku tidak suka dengan Itsar sahabat itu, Tapi Aku cemburu jika Engkau tidak memberikan nilai Itsar itu kepadaku”
Sahabatku..adakah diantara kita yang mengenali nama-nama ini;
  • Ikrimah bin Abu Jahal
  • Suhail bin Amr
  • Haris Ibn Hisyam
Sahabat-sahabat inilah yang menunjukkan nilai ITSAR yang memberi pengajaran yang besar bagi diri kita untuk memupuk Nilai ITSAR.
Takkalah ITSAR itu bermaksud "Setinggi-tinggi Ikatan Ukhuwah"
Allah SWT berfirman:
"Pada hari itu sahabat-sahabat karib, setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh)." Surah Az-Zukhruf 43:67.
Sangat menakjubkan!!!
Sahabatku..begitulah riwayat hidup dan critera ukhuwah yang kita impikan.
"Susah Bersama, Senang Bersama"
Semua itu tidak akan kita nikmati melainkan dasar pembentukan persahabatan kita berlandaskan keIMANan kepada Allah SWT. Itulah Keajaiban IMAN dalam islam yang mampu menyatukan diri kita tanpa mengira perbezaan antara keduanya.
Wahai sahabatku sekalian..
Aku sebagai sahabat kalian menyeruh agar kita sama-sama menjalinkan persaudaraan dengan inti Iman dan Taqwa kerna Allah SWT. Aku amat merindui suasana itu. Merindui ikatan ukhuwah yang bersemi dan terus bersemi sehingga ke Alam Syurga!!
Sahabatku..Aku berharap Sahabat juga mengimpikan hal yang sedemikian. Moga dalam DOA seharian sahabat sentiasa ada ruang yang indah untuk diri kami ini yang bergelar sahabat kerna Allah.
InsyaAllah!!
Walaupun hanya sekedar DOA dalam solat kita, bagi Aku itu sudah cukup bermakna sebagai tanda kita mencintai dan menyayangi sahabat kita. Mungkin kita tidak dapat bertemu dan bersua muka. Namun kekuatan ITSAR dalam jiwa kita yang berlandaskan Iman & Taqwa itu kerna Allah, insyaAllah Allah akan mempertemukan kita di Alam Syurga di Akhirat kelak.
Sahabat sekalian..
Sahabat sekarang semakin hampir selesai membaca nukilan ini. Oleh itu, Marilah kita sama-sama menghayati dan mentadabburi sejenak Hadis Rasulullah SAW ini:
Dari Abu Hamzah Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda;
"Seorang di antara kalian tidak (dikatakan) beriman sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri." Riwayat Bukhari dan Muslim.
Moga dengan hadis tersebut, kita akan semakin termotivasi dan bersemangat untuk menjalinkan Ukhuwah hanya kerna Allah SWT.
Akhir Kalam..
Dengarkanlah kembali Luahan hati sahabatmu ini,
Sahabat untuk sahabat di Dunia & Akhirat,
Sahabat yang mengimpikan pertemuan Di Alam Syurga.
Wahai HATI ucapkanlah…
"Aku mencintaimu kerna Allah SWT"
"Aku Merinduimu Kerna Allah SWT"
"Aku Berpisah denganmu kerna Allah SWT"
"Aku Menemuimu kerna Allah SWT"
_Salam Ukhuwah Fillah_
Wallahu’alam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...