Pages

Friday, August 3, 2012

Munajat Seorang Hamba



Hari berganti hari..
Kusedari setiap perubahan pada diri..
Dulu janin dalam kandungan..
Menjadi bayi yang sempurna sembilan bulan..

Alhamdulillah..

Berpijak juga di bumi ini..
Bumi tempat aku membesar dan berkembang biak..
Bermula kanak-kanak yang comel dan suci..
Sehingga beranjak remaja seterusnya dewasa seperti sekarang...
Macam-macam peristiwa mencorakan hidup ini..
Baik ada, buruk pun apatalagi..

Itulah fitrah..
Dibentangkan dua jalan bagi setiap makhlukNya.
Tidak terkecuali diriku..
Terpulang memilih jalan yang mana..
Kuasa ada ditangan masing-masing..

Namun manusia inginkan kesenangan dan ketenangan..
Sama ada di dunia dan di akhirat..
Bila tanya surga dan neraka..
Cepat bibir mengungkapkan surga..
Jauh di lubuk hati akan neraka..

Bila direnung kembali watak hidup ini..
Jauh sekali dari amalan-amalan penghuni syurga..
Mengapa inginkan syurga!
Sedangkan amalanku selama ini amalan ahli neraka..

Astaghfirullah!!

Itulah nafsu manusia..
Inginkan kesenangan segera..
Menjauhi kesengsaraan segera..

Bila dikenang kesenangan itu ujian dan kesukaran itu ujian..
Maka aku tersungkur rapuh, menghela nafas panjang..
Memikirkan pengakhiran hidup ini..
Mati beriman atau mati bermaksiat kepadaMu..


Ya Allah...
Baru ku sedari peran hidup ini..
Hanya beribadah kepadaMu..
Beribadah dalam semua urusan..

Namun!
Mengapa hidayah itu baru aku sedar kini..
Air mata berlinang tanpa kusedari..
Apatalagi diminta..

Astaghfirullah..

Ya Allah..
Rupanya sepanjang hidup ini..
Aku banyak bermaksiat kepadaMu..

Ya Allah..
Ampunilah hambaMu ini..

Ya Allah..
Jangan matikan hambaMu ini dalam keadaan bermaksiat kepadaMu..
Aku inginkan syurgaMu..

Ya Allah..
Jauhkanlah siksa api nerakaMu..
Sungguh itu azabMu yang tiada tandingnya..

Dengan hidayahMu, Aku bersyukur..
Aku mula berjinak mengenalMu..
Juga mula mengamalkan syariatMu.

Ya Allah..
Engkau baik kepada makhluk jajahanMu..

Buktinya!!
Engkau kurniakan aku fizikal yang sempurna..
Rupa, tangan,kaki,hidung,mata dan segalanya yang ada pada diri ini..
Engkau beri percuma kepadaku..
Aku musahabah diri ini..
Dengan itu, ku tenung satu persatu kurniaMu..

Ya Allah..
Aku bersyukur kepadaMu..
KernaMu, Aku menjadi manusia normal..
Lengkap segala pancaindera..
Namun, kekadang aku ingkar kepadaMu..

Ya Allah..
Mengapa sedemikian rupa?
Mengapa aku tidak berbuat baik denganMu?
Sedangkan selama ini..
Engkau sangat baik denganku..
Aku kembali menginsafi diri..
Cuba memaknai erti syukur..

Ya Allah..
Janganlah engkau menarik hidayah ini dariku..
Kekalkan keimananku kepadaMu..
Berikanlah Aku kesabaran menuju redhaMu..
Sabar menghadapi ujian Mu..
Teguh menegakkan kalimahMu..


Ya Allah..
Dengan nikmat Tarbiyah ini..
Engkau memberiku izin untuk terus mengenaliMu
Dan terus mencintaiMu..

Saat ini..
Aku tenang dan bahagia bila hidup di bawah naunganMu..
Lagi tenang dan bahagia bila bertemu denganMu..


Dengan riwayat hidup yang berbaki ini..
Aku nekad dan berazam untuk beramal soleh..
Menyeru yang makruf, mencegah yang mungkar..
Terutamanya!!
Kepada keluarga tercinta yang selama ini jauh denganMu..

Ya Allah..
HambaMu hanya mampu nekad dan berazam..
Serta berusaha dengan penuh pengharapan…
Namun tanpa izinMu..
Usahaku dan tekadku tidak akan tercapai..

Ya Allah..
Aku mencintaiMu..

Ya Rasulullah..
Aku merinduimu..

Ya umat islam sedunia..
Uhibbukafillah Jiddan, Jiddan..
(Aku mencintaimu kerna Allah)

Dengan kesempatan hidup yang masih tersisa ini..
Maka, cepat-cepatlah kita bertaubat kepada Allah..
Sebenar-benar taubat kepadaNya..

Jangan tangguh lagi!!
Kerna, ketetapan Allah tiada penangguhannya..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...