Pages

Thursday, July 19, 2012

Berdisplin, Kita Puas






Bertanya, Mari Meraihkan

Waktu cuti!! Rakan-rakan saya banyak bertanya tentang aktiviti saya sewaktu bercuti?

“Macam-macam soalan yang saya dengar”

Adakah kamu bekerja makan gaji? Melakukan bisnes? Atau pun hanya duduk mendiamkan diri di rumah semasa cuti?

Itulah antara soalan yang menghujani saya apabila tibanya waktu cuti semester sama ada pertanyaan melalui SMS mahupun jaringan sosial saya iaitu “Facebook”.

Alhamdulillah..

“Saya memberanikan diri untuk meraih soalan-soalan tersebut dan memberikan jawapan semampunya”

Biasanya pada waktu cuti semester,” saya akan menghabiskan masa cuti saya dengan berbisnes dan meningkatkan pengetahuan melalui pembacaan, menghadiri kursus, seminar, mendengar ceramah di masjid mahupun di surau dan di mana saja. Itulah aktiviti yang paling lazim yang saya lakukan apabila tiba waktu cuti semester” Ujarku ringkas.

“Aktiviti-aktiviti lain, saya juga menproaktifkan diri untuk mengziarahi rakan-rakan terdekat untuk menjalinkan silaturahim, bertanyakan khabar iman, dan mengajak rakan-rakan untuk berprogram”.

“Tidak ketinggalan juga, saya akan memperuntukkan sedikit masa saya untuk menulis artikal-artikal untuk dikongsikan dalam blogger saya”. 

Itulah sedikit penjelasan saya kepada rakan-rakan pada ketika itu?
Oooh, mereka mengangguk serentak, sebagai tanda setuju dengan penjelasan yang tidak seberapa itu?

Orang Beruntung, Orang Merugi

Cuti semester atau cuti persekolahan adalah saat-saat yang dinantikan bagi seorang pelajar mahupun mahasiswa?

“Sehinggakan ada rakan saya mengeluh semasa dalam pengajian dan berkata “saya rasa semester ini adalah semester yang paling lama aku lalui!! Aku mau cuti, teriaknya semasa kami sedang menikmati keindahan pantai di sekitar kampus itu”.

“Suaranya bergema, menyedarkan aku dari lamunan.”

Namun, berapa ramai di antara kita memanfaatkan waktu cuti yang kita ada? Kemana kita semasa cuti? Apa aktiviti kita semasa cuti?

Adakah hanya duduk menggemuk diri? Memanjangkan masa tidur? Membenarkan sikap malas bermaharajalelah dalam diri kita atau kita lebih banyak membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah? Fikirku!!

“Tiba-tiba saya teringat firmanNya, iaitu dalam surah Al-Asr 103: 1-3, Mahfumnya;

Demi masa!! Sesungguhnya, manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran”.

Naaah!!

Sekarang, kita mahu memilih jalan yang mana? Mahu menjadi orang yang beruntung atau mahu menjadi orang yang merugi?

Berbalik kepada diri kita?

Tanyakan diri kita, InsyaAllah hati kita akan tolong jawabkan!!

Belajar & Merancang

Masa cuti adalah masa yang sangat berharga bagi diri seorang remaja muslim seperti kita!!

 Oleh itu, seharusnya kita memanfaatkan sebaik-sebaiknya? Jangan sampai aktiviti tidak berfaedah menjadi agenda masa cuti kita? Kita juga yang akan merugi nanti!! Nauzubillah..

“Saya selalu mengingatkan diri saya dengan kata-kata seorang  ilmuan sebelum dan selepas bangun dari tidur. Boleh dikatakan setiap hari tanpa jemu.”

“Selain itu, saya juga selalu menjadikani kata-kata ini sebagai pembakar semangat atau slongan saya semasa aktiviti ta’aruf bersama sahabat-sahabat setiap kali menghadiri program kerohanian.”

Kata-kata itu ialah ungkapan daripada seseorang yang saya kagumi iaitu Hasan Al-Basri. 

“ Beliau berkata, masa yang lalu adalah bukan milik kita lagi, manakala masa yang akan datang iaitu (sesaat, seminit, sejam, sehari, seminggu, sebulan, dan setahun) belum tentu menjadi milik kita, Namun masa sekarang ini yang mana anda menbaca artikal ini adalah milik anda, maka manfaatkanlah ia dengan aktiviti dunia dan akhirat kita seperti yang anda lakukan sekarang ini.” Tahniaah..saya ucapkan.

“Kata-kata ini memberi motivasi kepada diri saya untuk memastikan masa cuti yang akan datang perlu dirancang dengan baik dan bijak agar kita menjadi orang beruntung, bukan orang merugi” InsyaAllah…

Berdiplin, Kita Puas

Namun, ada juga antara kita mempunyai perancangan yang sangat baik dan kreatif sehinggakan kita berkata Wooh, semasa sahabat kita membentangkan perancangan masa cutinya?.

Pada suatu ketika, seorang sahabat saya membentangkan perancangan waktu cuti bersama sahabat-sahabat yang lain. Kebetulan masa itu, kami selalu mengadakan pertemuan rutin setiap minggu.

 “Saya secara peribadi menyatakan perasaan kagum dengan kejayaan sahabat ini membuat perancangan peribadinya dengan begitu terperinci dan menyakinkan semua sahabat yang ada ketika itu”

Tiba-tiba kedengaran suara seorang sahabat agar perancangannya boleh menjadi panduan dan rujukan kepada sahabat-sahabat lain sebelum tiba waktu cuti?

 “Kami semua pada waktu itu, mengangguk sebagai tanda sepakat”. 

Dengan murah hati dia pun meminjamkan kepada semu sahabat.

********

Khalid?
Saya kedengaran suara dari belakang memanggilku? Saya sangat mengenali suara itu?

“saya menoleh ke arah suara yang memanggil”

“Ooh engkau rupanya Hisyam.” 

“ Kami bersalaman dan berpelukan sebagai tanda ukhuwah”. 

Bersalaman sambil berpelukan sudah menjadi kebiasaan antara kami dan sahabat-sahabat lain, bahkan sudah menjadi sebati dalam kehidupan kami tanpa timbul perasaan malu apalagi memperlekehkan!!

“Haah, ada apa Hisyam (seorang sahabat yang mempunyai perancangan cuti yang matap tempoh hari)?”

“ Khalid memulakan bicara”.

Khalid, Ana rasa perancangan yang ana buat tempoh hari tidak berjaya lah? Banyak perkara dalam perancangan ana tidak terlaksana seperti yang dirancang? ana dah buat macam-macam caralah agar dapat buat parancangan tu? Ana lekatkan di biliklah, remain dalam telefon lah dan sebagainya tapi..tapi…semua tak berjaya juga!! Luahnya dengan nada kecewa!!

“Hisyam”

“saya menghampirinya sambil memegang bahunya, namun dia terus tertunduk malu dan kecewa”

“Akhi, Ana rasa anta dah buat yang terbaik untuk masa cuti anta, ana juga kagum cara anta menyiapkan perancangan yang begitu lengkap dan ana sendiri menggunakannya sehingga kini. Alhamdulillah, ana semakin tersusun dan seronok melaksanakan aktiviti harian ana dengan bantuan perancangan anta. Jazakalah ana ucapkan.

Ana juga beruntung memiliki sahabat seperti anta yang sudi berkongsi rasa bersama ana. Gemar  berkongsi dikalah suka dan duka. 

“Ana merapatinya dan meletakan tangan ana dibahunya sebagai ikatan persahabatan” (Ukhuwah antara kami).  

“Akhi sebenarnya, ana lihat anta kurang mendiplinkan diri melaksanakan perancangan anta?”

“Hisyam, memerhatikan saya”

“Namun, saya terus menggagahkan diri untuk menasihatinya dari hati ke hati?”

Ana lihat anta, melakukan kerja tidak seperti yang anta rancang? Anta tidak melakukan apa yang sepatutnya anta buat setiap hari!! Kalau anta buat pun, ana lihat anta tidak serius dan selalunya melakukan kerja tidak siap dan bertangguh! 

“Itu yang ana lihat dan rasakan semenjak ana bersama anta sepanjang cuti ini”

Akhi, ana cadangkan, mari kita sama-sama bermuhasabah? Kenang kembali matlamat waktu cuti kita iaitu menghapuskan perkara tidak berfaedah dalam agenda cuti kita!!

“Ana masih ingat kata-kata anta semasa bersama ikhwah hari itu”.

Anta kata, “Akhi antum semua perlu menyediakan perancangan cuti yang baik, berkualiti, dan serius. Kerana dengan perancangan yang baik, masa cuti kita insyaAllah akan bermanfaat dan beroleh pahala dari Allah SWT”. 

Lanjutnya!!

Apabila kita gagal merancang, maka antum dan diri ana juga telah merancang untuk gagal!!

“Ana terkesimah dengan kata-kata anta pada masa itu”

Jadi akhi, ana berpesan kepada diri ana dan anta juga agar kita sama-sama disiplinkan laksanakan apa yang kita rancang. Dengan itu, kita akan merasai kepuasan dan keseronokan semasa melaksanakan apa yang kita rancang? InsyaAllah..

Ana merayu!

“Hisyam tersenyum sambil menoleh ke arahku”. 

Alhamdulillah.

Akhi, Jazakumullahu khairan kerana mengingatkan dan menasihati ana?

“Afwan akhi, sememangnya itu tanggungjawab ana sebagai ukhuwah anta.”

“kami bersalaman dan berpelukan”

Kami berdua beransur pulang..









No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...